De branchevereniging voor Uitblinkers in gastvrijheid en eten en drinken in de zorg
Uitblinkers in de zorg magazine

Milo Berlijn

Milo Berlijn geeft namens TrainMark » al bijna twintig jaar trainingen en workshops in gastvrijheid aan het bedrijfsleven. Daarbij gaat hij eerst ‘undercover’ om daarna medewerkers heel direct te kunnen confronteren met (de tekortkomingen in) hun houding en gedrag. In zijn PIMP theatershow heeft hij zijn ervaringen verwerkt.

Gasten kunnen vervelend en lastig zijn, aldus Milo Berlijn.

Het komt voor dat gasten ongevraagd glazen van je dienblad pakken of  vragen stellen over de koffie alvorens appelsap te bestellen, terwijl jij het hartstikke druk hebt. “Dat zijn de sociale types. Als het rustig is, prima. Als het druk is ga je ze haten.”

Dat zei Milo Berlijn tijdens de Pimp Theatershow op 11 maart in Doetinchem. De zaal liet zich boeien door een cabaretier die op z’n Youp van ’t Heks de lachers op zijn hand kreeg.

Eén uur en drie kwartier lang, zonder pauze, met behulp van een statafel, een kruk, een stoel, 400 feestneuzen, een fles wijn en tig rollen Mentos, die hij aan het begin van de voorstelling met gulle hand de zaal in wierp.

Dominante types

Hij liet weten dat de meeste gasten leuk zijn. Ook de dominante types, misschien wel juist de dominante types, aldus Berlijn. “Zij regelen de hele tafel voor jou, zorgen ervoor dat iedereen zich netjes gedraagt. En dat ze ook allemaal hetzelfde bestellen.”

 Berlijn pleit tussen de grappen door voor het inzetten van mensen met een beperking. Dat het dan wat langer duurt vinden gasten geen probleem. Je kunt zelf ook een toneelstukje opvoeren. “Ga als een gekkie rondlopen en zeg: ik ben een vliegtuig. Krijgen ze vanzelf begrip.”

Grote mongool

Zelf heeft Berlijn een verstandelijk gehandicapt petekind van 34. Hij vroeg haar eens: “Realiseer je je wel dat je verstandelijk gehandicapt bent?” Het antwoord luidde: “Nee, ik ben al 34 jaar een grote mongool.”

We kunnen wat leren van mensen met een verstandelijke beperking. Als je koffie morst in het schoteltje, moet je niet krampachtig proberen om dat te verhullen, nee, zeg gewoon: er is koffie overheen gegaan, ik haal even een nieuw schoteltje. En giet de gemorste koffie in het kopje.

 “Zij leerde mij”, doelde hij op zijn petekind dat werkzaam is in de horeca, “dat dat veel beter werkt dan snel weglopen en de zaak verhullen. We moeten meer praten met onze gasten.”

De complete reportage tref je aan vanaf pagina 44 in Uitblinkers 10, zie de digitale versie op Wijgastvrij.nl. Het verslag van deze voorstelling komt van uitblinkersindezorg.nl

Aanmelden
Lees meer over Annemarieke Driessen, Richard de Hoop, Locatie de Speeldoos of Festival van de Gastvrijheid