Ergonomisch servies: schaf het aan!
Ergonomisch servies zou vaker gekocht moeten worden. Door ziekenhuizen en verpleeghuizen bijvoorbeeld. Zodat mensen met beperkingen zichzelf beter kunnen redden bij het eten. Dit zei Erik Beek van Jos ten Berg tijdens de derde bijeenkomst Verrassen en Verleiden van WijGastvrij op 25 oktober in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) te Tilburg.

De bezoekers van de bijeenkomst konden onder meer kennismaken met een ergonomische tafel. Daarop bestek, bekers en borden die hanteerbaar zijn voor mensen met beperkingen. Een eierdopje met zuignapje bijvoorbeeld, zodat deze niet verschuift als je het ei met één hand wilt pellen. Bestek met afwijkende vormen zodat het makkelijk hanteer is.
Beek: “Op het gebied van ergonomisch servies is er veel verkrijgbaar. Maar het wordt te weinig aangeschaft door instellingen. Dat is jammer want je zou daar patiënten en cliënten met een beperking een groot plezier mee kunnen doen.”

Sneller herstel
Tijdens de bijeenkomst bleek dat het ETZ veel waarde hecht aan voeding. De visie op voeding van het ETZ is duidelijk. Patiënten die goede voeding tot zich nemen herstellen sneller en goede voeding heeft een gunstig effect op de gezondheid, zo kan worden opgemaakt uit een filmpje dat Will van der Heijden, teamleider voeding bij ETZ, locatie Elisabeth Ziekenhuis, liet zien. Hij verhaalde over maaltijden die zijn afgestemd op patiëntgroepen waaronder oncologie patiënten, zodat zij ondanks verandering van smaak toch blijven eten. Maandelijks organiseert men een kook café voor patiënten. Zij leren daar verantwoorde maaltijden te bereiden. Ook kinderen kunnen kooklessen volgen in het ziekenhuis.

Duizenden euro’s
Maar er gaan ook dingen fout in het ziekenhuis. Op het gebied van waste bijvoorbeeld. Een stagiair brengt het product melk in kaart. Van der Heijden: “Er gaat veel verloren en het personeel neemt er wat van. Dankzij de actie van de stagiair weten we dat nu en kunnen we er wat aan doen. Er valt alleen op melk duizenden euro’s winst te behalen.”

Uitbundige ontvangst
Roland de Groot van Threewise Zorgacademie verraste de aanwezigen, samen met Michel Overwijk en Bob Mulder van WijGastvrij, met een uitbundige ontvangst na terugkeer in de zaal na de pauze. Kreten zoals ‘hallo, leuk dat je er bent’, ‘fijn je weer te zien’, ‘kom binnen’ werden gecombineerd met een hartelijke glimlach en schoudergeklop dan wel een stevige handdruk.
Daarmee wilden ze aantonen, zo bleek later, dat een persoonlijke benadering niet snel overdreven wordt gevonden, maar juist op prijs wordt gesteld. Veel aanwezigen waardeerden de ontvangst met een 9 zo bleek uit een enquête die met de smartphone ter plekke kon worden ingevuld. De Groot: “Je verrast mensen wanneer je net iets extra’s doet, zoals zojuist bij de ontvangst. Vaak gaat het om een persoonlijk gebaar waarmee je mensen heel blij kunt maken. Dat stapje kunnen wij zetten voor de mensen.”

Laatste bijeenkomst
De bijeenkomst in het Elisabath Ziekenhuis was de derde en laatste bijeenkomst Verrassen en Verleiden van WijGastvrij. Een daarvan was een managementbijeenkomst, twee waren regiobijeenkomsten.