Betrek collega’s en medewerkers van andere afdelingen bij het serveren van maaltijden. Schakel hierbij ook managers in. Deze suggestie poneert gastvrijheidstrainer Milo Berlijn in een interview met Uitblinkers.

De redactie van Uitblinkers, het magazine van WijGastvrij, vroeg Berlijn naar oplossingen voor de werkdruk onder gastvrijheidsmedewerkers. De trainers ziet het inschakelen van collega’s als een kansrijke optie.

In de praktijk gebeurt het ook al, aldus Berlijn. “In ieder geval in één ziekenhuis waar ik actief ben. Daar assisteren zelfs leidinggevenden tijdens de lunch. Ik ben van huis uit horecaman, ben werkzaam geweest in hotels waar alle medewerkers tijdens de lunch  meehielpen. Op die uren moet er geld gemaakt worden, lunchen doe je maar op uren dat we geen geld maken, was de heersende opvatting.”

Geen moeite

Wat de gastvrijheidstrainer betreft hoeven we hier niet al te moeilijk over te doen. “We vragen de collega’s of ze een half uur van de dag willen opofferen om 40 plateautjes te plaatsen. Hoe veel moeite is dat? Sommigen vinden het ook leuk om te doen. In de zorg vinden de bewoners het in ieder geval leuk als de manager of de directeur hen bedient.”
Het complete interview met Milo Berlijn is te lezen in Uitblinkers 2 dat op dinsdag 30 mei verschijnt.