Eiwitten en bewegen vergroten spiermassa

Een combinatie van eiwitten en bewegen zorgt ervoor dat ouderen hun spiermassa kunnen vergroten  of de terugloop ervan kunnen tegengaan. Eigenlijk zouden ouderen vier keer per dag 25 gram eiwitten moeten consumeren, meldt voedings- en bewegingsfysioloog Dr. ir. Michael Tieland van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in het blad Uitblinkers.

Tieland laat in Uitblinkers, het magazine van WijGastvrij, weten wat de nieuwste inzichten zijn op het gebied van eiwitinname en bewegen. De aanbevolen hoeveelheden eiwitten die ouderen zouden moeten innemen zijn hoger dan voorheen.

Hoge eiwitopname
Tieland daarover: ‘Uit onderzoek blijkt dat je een hoge eiwitopname per eetmoment nodig hebt om een optimale eiwitsynthese, bevorderlijk voor de spieropbouw, te bewerkstelligen. Maar het werkt alleen als je het combineert met bewegen.’

Oefeningen
De onderzoeker laat weten dat iedere beweging goed is voor de oudere. Maar wil je echt iets bereiken op het gebied van spieropbouw dan zal je minimaal twee keer per week moeten kiezen voor ‘weerstandsgerelateerde’ oefeningen, voegt hij toe.

Fysiotherapeut
Tieland: ‘Doe iets met gewichten, loop een heuvel op, beklim de trap, sta wat vaker op uit de stoel.’ Hij raadt aan om dit in overleg met de fysiotherapeut op te pakken.

Eiwitspecial
Het interview met Tieland is onderdeel van een eiwitspecial waarin verder aandacht voor de oprichting van een eiwitplatform door Jasper Kooijmans van Arla Foods, de voordelen van eiwitverrijkte gerechten, de verschillende eiwitten die er zijn, ouderen die dankzij eiwitten weer gaan lopen, salades, tips om bewoners van zorginstellingen meer te laten bewegen en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van medische voeding.