Natuurlijk hebben patiënten het moeilijk, maar ze zouden eens wat meer interesse moeten tonen in de medewerkers die voor hen klaar staan. Het verblijf in het ziekenhuis wordt dan wellicht leuker. Woorden van deze strekking sprak Bart Chabot in een interview met Uitblinkers.

Als je als patiënt zelf interesse toont in de medewerkers, als je aardig bent, vragen stelt, dan kun je ook vriendelijkheid terug verwachten, zegt Chabot, die zelf meerdere keren in het ziekenhuis belandde. “Maak er als patiënt wat van. Steek het positief in.”
Hij benadrukt dat de medewerkers in het ziekenhuis de patiënt  beter willen maken, de  patiënt willen helpen. “Voor hen is er niets vervelender dan een patiënt die zich als een mopperkont gedraagt.”

Geen tranendal
Zelf is hij positief ingesteld, zo blijkt. “Waarom zou je het leven zien als een tranendal in de zin van: het is allemaal kut. Als je dat vindt, kun je beter ophouden. Maak er wat van!”
Chabot die in meerdere ziekenhuizen verbleef, laat weten dat de kwaliteit van het eten goed is in de ziekenhuizen. “En je kunt ook nog kiezen uit meerdere gerechten. Toch zijn er mensen die het vlees niet lekker vinden. Gezeik vind ik dat. Natuurlijk is niet alles haute cuisine. Er wordt gekookt voor honderden mensen. Je zit niet in De Librije in Zwolle bij Jonnie Boer.”

Lees het hele verhaal in Uitblinkers nr 7 (september 2018)