Soms moet je geweld gebruiken om hospitality in de zorg te bevorderen. Dat moet je bijvoorbeeld doen als je borden ziet die een ongastvrije uitstraling hebben. “Slopen die borden’, adviseerde Hans Hensbergen van Syndle tijdens de bijeenkomst  ‘Ons merk als synoniem voor Gastvrijheid’ van WijGastvrij op de Stenden Hotel Managementschool in Leeuwarden.

Hospitality begint al op de parkeerplaats. Dat kan heel goed gaan. Bedrijven of instellingen die paraplu’s klaar hebben liggen en stemmige muziek laten klinken. Een andere keer gaat het fout. Soms zien bezoekers bordjes met opschriften als ‘Parkeren directie’, ‘Parkeren Raad van bestuur’, ‘Alleen voor personeel’ of ‘verboden toegang.’ Weg ermee, is het devies van Hensbergen. “Allemaal regels. Is dat nou zo belangrijk? Kies voor andere teksten zoals ‘Leuk dat u er bent.’ Dat is toch een prachtige ontvangst.”

Gastvrijheidsarrogantie
Vervolgens kregen de aanwezige voedings- en gastvrijheidsmedewerker de vraag voorgelegd hoe ze gasten zouden moeten behandelen. Zoals je zelf behandeld wilt worden? Veel mensen knikten, want dat klonk wel aannemelijk. Maar ten onrechte, zo bleek al snel.  Hensbergen: “Zo’n houding getuigt van gastvrijheidsarrogantie. Je moet een ander behandelen zoals hij of zij zelf behandeld wil worden, niet zoals jij behandeld wilt worden.”

Een verslag van de bijeenkomst alsmede reacties van aanwezigen verschijnt in Uitblinkers nr. 3 dat op 12 september verzonden zal worden.